WSO - WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
W Szkole Podstawowej nr 3 im. kpt. Stanisława Betleja w Kłodzku obowiązuje wewnątrzszkolny system oceniania zachowania uczniów oraz ich postępów w nauce.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- System jest zgodny z Rozporządzeniem MENiS z 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych / Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz.329, z późn. zm./.
- System zawiera szczegółowe rozwiązania specyficzne dla naszej szkoły.
- Punktem wyjścia procesu wychowania i kształcenia, a zarazem punktem odniesienia przy ocenianiu uzyskanych postępów, jest opis pożądanej postawy ucznia, czyli zespołu cech osobowych, jakie edukacja powinna wykształcić i rozwijać.
- Szczegółowy opis sylwetki ucznia kończącego I i II etap kształcenia (ujęty w programie wychowawczym szkoły ) to ideał, do którego powinna prowadzić działalność pedagogiczna szkoły. Należy ją traktować jako całość, która obejmuje proces dydaktyczny organizowany i prowadzony przez poszczególnych nauczycieli i dyrektora szkoły oraz całokształt aktywności społecznej nauczycieli, uczniów i rodziców.
- Droga ucznia do świadomie ukształtowanej sylwetki absolwenta jest bardzo indywidualna, a postępy dokonywane w różnym tempie i z różną skutecznością.
- Lista zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach jest corocznie określana na posiedzeniu Rady Pedagogicznej (RP). Stanowi ona podstawę do semestralnego i rocznego klasyfikowania uczniów oraz wypełniania świadectw klasyfikacyjnych.
- Każdy rok szkolny składa się z dwóch semestrów o różnej długości kalendarzowej:
A/ I semestr zostaje zamknięty radą klasyfikacyjną,
B/ II semestr zostaje zamknięty radą klasyfikacyjną roczną.Konkretne daty posiedzeń RP ustalone są na początku każdego roku szkolnego.
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów ) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach oceniania zachowania.
- Oceny są jawne dla uczniów i rodziców.
- Rodzice informowani są o postępach i trudnościach w nauce swego dziecka na konsultacjach i wywiadówkach.
- Na prośbę ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić oraz udostępnić uczniowi lub jego rodzicom sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania ucznia.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (PPP) lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb uczniów, u których stwierdzono trudności.
- Oceniając rozwój artystyczny i fizyczny ucznia należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem RP nauczyciele są zobowiązani poinformować wszystkich uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów ) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych w terminie 1 tygodnia przed klasyfikacją, a uczniów zagrożonych na 1 miesiąc przed klasyfikacją.
- Oceny z zachowania ustala wychowawca klasy pod koniec każdego semestru nauki. Nie może mieć ona wpływu na promocję do klasy programowo wyższej i oceny z zajęć edukacyjnych.
- Jako podstawy do klasyfikowania ucznia wymaga się jego obecności na przynajmniej połowie zajęć ( w klasach IV-VI: z danego przedmiotu).
[break]
II. EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
-
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może na prośbę własną lub rodziców ( prawnych opiekunów ) zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- RP może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na prośbę rodziców ucznia zgłoszoną do dyrektora szkoły. RP podejmuje tę decyzję zwykłą większością głosów.
- Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń przystępuje w zaproponowanych przez dyrektora szkoły terminach, a ustalonych z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia:
- po I semestrze,
- po końcu roku szkolnego – w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Uczeń niesklasyfikowany po I semestrze może kontynuować naukę w II semestrze, ale jego klasyfikacja końcoworoczna obejmuje materiał z całego roku nauczania ( w klasach IV-VI: danego przedmiotu ).
- Uczeń niesklasyfikowany do 31 sierpnia bieżącego roku szkolnego nie jest promowany i powtarza ostatnią programową klasę, do której uzyskał promocję.
- Udział uczniów w zajęciach religii nie jest obowiązkowy, o uczęszczaniu na lekcje religii ucznia decydują jego rodzice ( prawni opiekunowie ).
- Ocena postępów w nauce i zachowaniu dokonywana jest w szczególności z klasyfikacją semestralną i roczną, odzwierciedlana w postaci opisowej w klasach I-III oraz stopni z poszczególnych przedmiotów oraz z zachowania w skali zgodnej z wymienionym Rozporządzeniem.
[break]
III. OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW
A – W KLASACH I-III
- Ocena zachowania ucznia za I semestr i końcoworoczna jest oceną opisową.
- Powinna ona uwzględniać w szczególności:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- W dzienniku lekcyjnym oceny cząstkowe rozwoju emocjonalno-społecznego zapisywane są według opracowanych kryteriów – załącznik nr 1.
- Z oceną opisową rozwoju emocjonalno-społecznego za I semestr rodzice są zapoznawani na wywiadówce – załącznik nr 2 ; z ocenami cząstkowymi na bieżąco.
- Ocena opisowa końcoworoczna zapisana jest w arkuszu ocen oraz na świadectwie.
B – W KLASACH IV-VI
- W klasach IV - VI obowiązuje sześciostopniowa skala ocen zachowania ucznia:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
2. Ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły;
3) dbałość o piękno mowy ojczystej;
4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
5) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
6) okazywanie szacunku innym osobom;
7) przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności;
8) aktywne uczestnictwo w życiu szkoły.
- Zachowanie ucznia dokumentowane jest przez:
- ZESZYT UWAG umieszczony w dzienniku lekcyjnym, do którego nauczyciele wpisują swoje uwagi i spostrzeżenia o pozytywnym i negatywnym zachowaniu się ucznia,
- KARTĘ SAMOOCENY, którą może prowadzić uczeń – w porozumieniu z wychowawcą - dla lepszego udokumentowania swoich osiągnięć z zachowania.
- Oceny zachowania ucznia ostatecznie dokonuje wychowawca pod koniec każdego semestru nauki po zasięgnięciu opinii nauczycieli, opinii klasy oraz uwzględniając kartę samooceny ucznia.
[break]
IV. OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
A – W KLASACH I-III
- Każdy nauczyciel zobowiązany jest do prowadzenia dziennika lekcyjnego. Może też prowadzić zeszyt obserwacji i w wybranej przez siebie formie zapisywać w nim informacje o uczniach.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
- Ucznia można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
- Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia w danym semestrze lub roku szkolnym w formie opisowej. Z zachowania obowiązuje również ocena opisowa.
- Przez cały rok szkolny uczniowie oceniani są na bieżąco punktowo w skali od 1 do 6 według przyjętych kryteriów – załącznik nr 3. Punkty te są wpisywane na bieżąco do dziennika lekcyjnego.
- W oparciu o oceny punktowe i własne obserwacje nauczyciel sporządza ocenę punktową z poszczególnych kierunków edukacji – załącznik nr 4, 5, 6.
- Z ocenami punktowymi uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) zapoznawani są na bieżąco, natomiast z ocenami opisowymi 2 razy w roku ( wywiadówka, świadectwo ).
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych z języka obcego odbywa się jak w przypadku poszczególnych kierunków edukacji.
- Oceniając ucznia z religii bierze się pod uwagę wiadomości, gorliwość w zdobywaniu wiedzy, aktywne uczestnictwo w katechezie, prowadzenia zeszytu, odrabianie prac domowych.
- Oceny z religii wystawiane są w skali od 1 do 6:
- 1 niedostateczny
- 2 dopuszczający
- 3 dostateczny
- 4 dobry
- 5 bardzo dobry
- 6 celujący.
11. Kryteria ocen z religii – załącznik nr 7.
B – W KLASACH IV-VI
1 a. Nauczyciele klas IV-VI przyjmują następujące kryteria poszczególnych ocen szkolnych
( zgodnie ze skalą obowiązującą podczas klasyfikacji końcoworocznej ):
- stopień celujący (6) oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom edukacyjnych osiągnięć przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie, są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu lub uczeń ma osiągnięcia w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;
- stopień bardzo dobry (5) oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie;
- stopień dobry (4) oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nie jest pełne, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowywaniu kolejnych treści kształcenia;
- stopień dostateczny (3) oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie, co może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych, trudniejszych treści kształcenia w ramach danego przedmiotu;
- stopień dopuszczający (2) oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania jest tak niewielkie, że stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie i utrudnia naukę przedmiotów pokrewnych;
- stopień niedostateczny (1) oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednia kontynuację opanowywania kolejnych treści danego przedmiotu i zasadniczo utrudnia naukę przedmiotów pokrewnych.
1 b. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stawianie ocen z użyciem plusów i minusów.
2. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do:
- określenia różnorodnych form aktywności uczniów rozwijanych na jego zajęciach,
- wskazaniu tych spośród wymienionych aktywności, których efekty będą podlegały sprawdzaniu i ocenianiu,
- wskazania, które spośród nich są obowiązkowe dla wszystkich, a które każdy może podejmować dobrowolnie, zgodnie z poziomem zaangażowania w realizację przedmiotu,
- określenia zasad udostępniania uczniom i ich rodzicom poprawionych i ocenionych sprawdzianów pisemnych.
3. Przy ocenie sprawdzianów pisemnych uczeń musi być zapoznany z punktacją na poszczególną ocenę, a rodzice, gdy wystąpią z taka prośbą.
4. Pisemne prace sprawdzające (całogodzinne) muszą być zapowiadane uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem ( zapis w dzienniku lekcyjnym ). Nie może być więcej niż 3 tygodniowo. Wychowawca koreluje stopień obciążenia klasy sprawdzianami.
5. System ocenowo-punktowy stosuje nauczyciel sztuki ( G. Tomaszweska ) – załącznik nr 8
6. Nauczyciel zobowiązany jest oddać uczniom oceniony sprawdzian pisemny w ciągu 2 tygodni od daty jego napisania.
7. Prawo ucznia do poprawy oceny:
a) uczeń ma prawo do poprawienia jednej oceny w ciągu semestru z każdego przedmiotu w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie dłuższym niż 2 tygodnie od momentu jej otrzymania,
b) uczeń nieobecny z powodów usprawiedliwionych na sprawdzianie pisemnym ma prawo napisać go w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od czasu powrotu na zajęcia.
8. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli w każdym semestrze:
a) uzyskał co najmniej:
- 2 oceny cząstkowe, gdy przedmiot realizowany jest 1 godz. tygodniowo,
- 4 oceny cząstkowe, gdy przedmiot realizowany jest 2-3 godz. tygodniowo,
- 6 ocen cząstkowych, gdy przedmiot realizowany jest 4 i więcej godz. tygodniowo,
b) jeśli nauczyciel nie przedstawił wychowawcy klasy i dyrektorowi szkoły oświadczenia o niemożności sklasyfikowania ucznia wraz z podaniem przyczyn.
[break]
V. EGZAMIN POPRAWKOWY
- W klasie IV i V uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, może być promowany do klasy wyższej / jeden raz w ciągu pobytu w szkole / uchwałą RP pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
- RP może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów, jeśli uczeń spełnia łącznie warunki:
- nie opuszczał zajęć z powodów nieusprawiedliwionych,
- znalazł się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej.
W przypadku nie zdania egzaminu poprawkowego z jednego z dwóch przedmiotów uczeń powtarza klasę.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Uczeń, który z poważnych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września nowego roku szkolnego.
- Uczeń, który nie zgłosił się na egzamin poprawkowy w drugim terminie i nie przedstawił zwolnienia lekarskiego, powtarza klasę.
- Uczeń klasy VI, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, nie przystępuje do egzaminu poprawkowego i powtarza klasę.
[break]
VI. SPRAWDZIAN ZEWNĘTRZNY W KLASACH VI
- Uczeń klasy VI kończy szkołę, jeżeli w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał wszystkie oceny wyższe od niedostatecznej i ponadto przystąpił do sprawdzianu zewnętrznego, którego termin ustala CKE.
- Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
- Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uczeń może być zwolniony z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły.
- Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły i nie odnotowuje się go na świadectwie ukończenia szkoły.