Profilaktyka przez sztukę
Jednym ze sposobów realizacji zadań Szkolnego Programu Profilaktyki w Szkole Podstawowej Nr 3 w Kłodzku, jest pogłębianie wiedzy uczniów na temat uzależnień oraz pokazywanie zagrożeń i konsekwencji wynikających z zachowań ryzykownych poprzez zajęcia profilaktyczne.
4 listopada 2010 roku w ramach projektu „ W zdrowym ciele zdrowy duch" pedagodzy szkolni Dorota Paczka i Anna Kowalska zorganizowali zajęcia w formie spektakli profilaktycznych z udziałem aktorów z Impresariatu Artystycznego „Inspiracja" z Krakowa.
Spektakle składały się z formy teatralnej oraz prelekcji i krótkiej dyskusji z uczniami. Spektakl dla młodszych uczniów pod tytułem "W krainie bajtów" to satyryczna opowieść o chłopcu o pseudonimie "Kumputerek".
Bohater przedstawienia wpadł w uzależnienie od komputera i telewizji. Skutkiem tego była utrata kontaktu z rzeczywistością! przebywanie w nieprzyjemnym, wirtualnym świecie, który w rezultacie powoduje negatywny wpływ na psychikę młodego odbiorcy.
W programie zademonstrowano i przeanalizowano negatywny aspekt wpływu komputera i różnorodnych gier na kształtowanie się osobowości dziecka i pokazano jak z pożytkiem wykorzystywać nowoczesne media oraz jak bezpiecznie korzystać z Internatu, aby nie stać się ofiarą "infoholizmu".
Sztuka przedstawiona była w zabawny sposób ale miała też charakter profilaktyczno-edukacyjny, którego celem było było uczenie się, jak radzić sobie.z przejawami agresji oraz w jaki sposób, nie przyjmować negatywnych wzorców. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem przyglądali się przygodom młodego bohatera i spontanicznie nawiązywali z nim kontakt.
Drugi spektakl dla uczniów klas starszych pod tytułem "Wyjść poza schemat" podejmował problematykę eliminowania nacechowanych agresją relacji pomiędzy rówieśnikami i miał na celu uświadomienie destrukcyjnego wpływu podobnych zachowań na psychikę młodego człowieka.
Ukazano w nim negatywne konsekwencje "cyberprzemocy", obraźliwych e-maili i SMS-ów, które powodują, że młody człowiek staje się ofiarą. Pokazanie tego problemu miało na celu kształtowanie świadomości uczniów, jak szkodliwe mogą być skutki takiej postawy oraz jak wzbudzać ich właściwe reakcje na przedstawione zjawiska.
Oba spektakle skierowane do młodego widza, poruszyły problematykę uzależnienia i ukazały pozytywne wzorce dla zachowania bezpieczeństwa uczniów i prawidłowych relacji w grupie. Zobrazowane w takiej formie problemy i sposoby ich rozwiązywania, trafiają do dzieci i młodzieży głębiej i pozwalają im na dłużej zachować sens i przesłanki zajęć profilaktycznych.