PLASTYKA [mgr Grażyna Tomaszewska]
NA PLASTYCE w klasach IV – VIII SP Nr 3
Uczeń oceniany jest systematycznie przez cały semestr za wiadomości, umiejętności i wkład pracy (nie za uzdolnienia plastyczne, ale za wysiłek wkładany w wykonywanie zadań na zajęciach.
Obowiązuje tradycyjna sześciostopniowa skala ocen: 6-celujący; 5-bardzo dobry; 4-dobry; 3-dostateczny; 2-dopuszczający; 1-niedostateczny.
*Wszystkie oceny są jawne - (systematycznie wpisywane do wersji elektronicznej dziennika);
*Za aktywność uczeń otrzymuje +, za nieprzygotowanie –;
*Za trzy minusy uczeń otrzymuje ocenę ndst - (waga 1), za trzy plusy - ocenę cel. - (waga 1);
*Uczeń, który wyróżnia się pracą i aktywnością na lekcji otrzymuje ocenę celującą - (waga 1).
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY i UMIEJĘTNOŚCI:
Odpowiedź ustna - (waga 2); projekt - (waga 3); prace plastyczne - (waga od 1- 3); aktywność pozalekcyjna - (waga 2); konkursy plast. - (waga 3); prace domowe - (waga 1-2); przygotowanie do lekcji - (waga 1);
Cząstkową ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
* Posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza poziom przewidziany dla danego zadania,
* Jest zawsze przygotowany do zajęć, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, wykonuje oryginalne i estetyczne prace plastyczne, uczestniczy w pozalekcyjnych zajęciach koła plastycznego, jest laureatem konkursów plastycznych;
Cząstkową ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
* Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony dla danego ćwiczenia;
* Biegle posługuje się terminami plastycznymi, jest zawsze przygotowany do zajęć, pracuje aktywnie,
prace ucznia są estetyczne;
Cząstkową ocenę dobrą otrzmuje uczeń, który:
* Opanował większość wiadomości i umiejętności określonych dla danego zadania;
* Poprawnie posługuje się terminami plastycznymi, jest przygotowany do zajęć;
* Prace plastyczne są zgodne z tematem, choć nie zawsze dokończone i estetyczne;
Cząstkową ocenę dostateczną otrzmuje uczeń, który:
* Posiada niepełną wiedzę i umiejętności z zakresu objętego programem,
* Poprawnie wykonuje prace plastyczne, ale nie wykazuje się systematycznością i zaangażowaniem,
nie dba o estetykę pracy;
Cząstkową ocenę dopuszczającą otrzmuje uczeń, który:
* Posiada minimalną wiedzę z zakresu wiadomości potrzebnych do wykonania zadania,
* Ćwiczenia plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie lub niezgodnie z tematem;
* Często nie posiada wymaganych przyborów, nie wykazuje woli poprawy ocen;
Cząstkową ocenę niedostateczną otrzmuje uczeń, który:
* Nie posiada wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonania danego zadania i uzyskuje
oceny niedostateczne z różnych form sprawdzania wiedzy;
* Nie wykonuje ćwiczeń i prac plastycznych nawet z pomocą nauczyciela, nie posiada
wymaganych materiałów, zeszytu;
* Nie wykazuje woli poprawy oceny.
ZASADY POPRAWIANIA OCEN
1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznych ocen cząstkowych:
• prace plastyczne uczeń poprawia po ustaleniu terminu z nauczycielem;
• zadania domowe – w ciągu jednego tygodnia od daty otrzymania oceny;
• nie podlegają poprawie- oceny za pracę na lekcji i przygotowanie do lekcji,
2. Uczeń ma prawo trzykrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, np.: brak pracy domowej, brak zeszytu, brak przyborów plastycznych.
3. Uczeń powinien każde nieprzygotowanie zgłosić przed lekcją.
4. Na koniec semestru nie przewiduje się poprawiania prac z całego semestru;
5. Przy ustalaniu stopnia z plastyki, brany jest przede wszystkim pod uwagę, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tego przedmiotu;
6. Uczeń posiadający opinię PPP ma dostosowane wymagania do swoich możliwości i jest oceniany zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii;
7. Na koniec semestru z ocen cząstkowych ( z uwzględnieniem ich wagi) - uczeń otrzymuje ocenę semestralną.
Opracowała - Grażyna Tomaszewska