LOGOPEDA

Bajki logopedyczne, do wspólnych ćwiczeń rodziców i opiekunów z dziećmi.


Ćwiczenia podnoszące sprawność narządów artykulacyjnych nie musi być nudną i ciężką pracą. Opowiedz swojemu dziecku jedną z bajeczek i poćwiczcie wspólnie lub zachęć dziecko do samodzielnego przeczytania i poćwiczenia. Oczywiście ćwiczcie przy lusterku.
 
„Języczek wędrowniczek” 
 
Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas. Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).  
 
„OSIOŁEK” 
 
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewnął (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie buzi) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki żeby były czyste, każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polanie (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa). Raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiłek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).
 
 „INDIANIE” Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (kląskanie) przez most (usta jak do U) i przez prerię (usta jak do I). Konie zmęczyły się ( parskają ) i dają znak, że chcą pić: ihaha. Ihaha...Indianie zatrzymują konie: prrr.. prr....Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie zobaczyli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce. Upiekli na ogni zwierzynę i zrobili  sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spad (ziewanie ) i zasnęli (chrapanie) rano Indianie zawołali konie: a-o-e, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię a potem przez most. Wrócili do wioski witając się ze swoimi dziećmi i żonami.
 
Ćwiczenia języka, warg, żuchwy dla uczniów
 
Ćwiczenia języka:
 • Wysuwanie języka do przodu oraz chowanie go w jamie ustnej przy szeroko otwartej buzi ( robimy półeczkę z języka); 
• Kierowanie wysuniętego języka w kąciki ust – naprzemiennie język długi i wąski lub krótki i szeroki (np. Żyrafa i słoń grają w tenisa); 
• Unoszenie języka na górną wargę – język wąski i szeroki ( stawiamy kropkę lub chowamy całą wargę) przy szeroko otwartej buzi;
 • wysuwanie i chowanie języka pomiędzy zbliżonymi zębami ( czeszemy język); • oprzeć czubek języka o dolne zęby – język wybrzuszyć tak aby górne zęby skrobały jego grzbiet ( drapiemy koci grzbiet);
 • robienie z języka rurki; 
• unoszenie języka na górne zęby a następnie przesuwanie go w kierunku podniebienia miękkiego ( malowanie sufitu ); 
• przesuwanie językiem po wewnętrznej i zewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych ( lakierowanie zębów ); 
• mlaskanie czubkiem i środkiem języka , przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartej buzi ( pokaż jak ssiesz cukierka ); • żucie brzegów języka zębami trzonowymi z obu stron jednocześnie 
 
Ćwiczenia warg: 
 • szerokie otwieranie i zamykanie ust ( śpiewak operowy );
 • naprzemienne całuski i uśmiechy; 
• naprzemienne robienie wesołej i smutnej miny ( kąciki ust do góry lub do dołu); • układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie ( chowanie wargi ); 
• naprzemienne przygryzanie warg górnej i dolnej zębami;
 • naprzemienne zasłanianie zębów górnych i dolnych wargami; 
• gwizdanie, parskanie, cmokanie; 
• wymawianie z przesadną dokładnością samogłosek: a, o,e, u, y, i; 
 
Ćwiczenia żuchwy:
 • opuszczanie i zamykanie szczęki dolnej; 
• poruszanie żuchwą w linii poziomej (wahadełko) 
• naśladowanie żucia krowy; Ćwiczenia można wykonywać naprzemiennie przy zamkniętych i otwartych ustach.  
 
NazwaDataRozmiar
[02_04_2020]_cwiczenia_logopedyczne.rtf02-04-2020 11:2952.34 KB
[22_04_2020]_logopeda_-_cwiczenia_logopedyczne.rtf22-04-2020 06:4549.15 KB
[27_03_2020]_logopeda.pdf27-03-2020 08:48260.11 KB
Script logo